Laman Utama  
       
Teks Hitam - Dibaca pada pagi & petang Teks Biru - Dibaca pada waktu pagi Teks Merah - Dibaca pada waktu petang

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ وَحْدَهُ، وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى مَنْ لاَ نَبِيَّ بَعْدَهُ.

Segala puji bagi Allah yang maha Esa. Salawat dan salam ke atas Nabi yang tiada lagi nabi sesudahnya.

1

اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ* اَللهُ لآ اِلَهَ إِلاَ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَهُ ماَ فِى السَّماَوَاتِ وَماَ فِي الأَرْضِ  مَنْ ذَا الَّذِيْ يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ ماَ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَماَ خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيْطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِماَ شآءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّماَوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُماَ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ .

“Aku berlindung dengan Allah dari syaitan yang direjam. Allah, tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Dia yang hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang berada di langit dan di bumi.Tiada yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izin-Nya. Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah lagi Maha Tinggi dan Maha Agung”.

Sesiapa yang mengucapkannya pada waktu pagi, diselamatkan dari jin sehingga ke petang. Sesiapa yang mengucapkannya pada waktu petang, diselamatkan mereka hingga ke pagi. – (Riwayat al-Hakim).

2

بسم الله الر حمن الر حيم.

قُلْ هُوَ اللهُ اَحَدٌ * اَللهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ * وَلَمْ يَكُن لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ *

 بسم الله الر حمن الر حيم.

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ * مِن شَرِّ ماَ خَلَقَ * وَمِن شَرِّ غاَ سِقٍ إِذاَ وَقَبَ * وَمِن شَرِّ النَّفَّا ثاَتِ فِي الْعُقَدِ * وَمِن شَرِّ حاَسِدٍ إِذاَ حَسَدَ *

بسم الله الر حمن الر حيم.

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ * مَلِكِ النَّاسِ * إِلَهِ النَّاسِ * مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ * اَلَّذَي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ *  ื3

“Sesiapa yang mengucapkannya tiga kali pada waktu pagi dan petang, cukuplah ia dari pada segala-galanya.” – (Riwayat Abu Dawud dan at-Tirmidzi)

 

3

أَصْبَحْنَا وَأَصْبَحَ (أَمْسَيْنَا وَاَمْسَى) الْمُلْكُ لِلَّهِ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ، لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ المُلْكَ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ، رَبِّ اَسْأَلُكَ جَيْرَ مَا فِي هَذَا الْيَوْمِ وَخَيْرَ مَا بَعْدَهُ (هَذِهِ الْلَيْلَةِ وَخَيْرَ مَا بَعْدَهَا)، وَاَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا فِي هَذَا الْيَوْمَ وَشَرَّ مَا بَعْدَهُ (هَذِهِ الْلَيْلَةِ وَخَيْرَ مَا بَعْدَهَا)، رَبِّ اَعُوذُبِكَ مِنَ الْكَسَلِ، وَسُوءِ الْكِبَرِ، رَبِّ اَعُوذُبِكَ مِنْ عَذَابٍ فِي النَّارِ وَعَذَابٍ فِي الْقَبْرِ.

Telah berpagi-pagi kami, dan berpagi-pagi segala kerajaan itu milik Allah, segala puji bagi Allah. Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah yang Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya. Bagi-Nya kerajaan dan bagi-Nya segala pujian. Dia yang Maha Kuasa atas segala sesuatu. Ya Tuhanku! Aku memohon kepada-Mu kebaikan pada waktu pagi dan kebaikan sesudahnya. Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan pada pagi ini dan kejahatan sesudahnya. Ya Tuhanku! Aku berlindung kepada-Mu dari sifat malas dan keburukan pada hari tua. Ya Tuhanku! Aku berlindung kepada-Mu dari seksaan neraka dan seksaan kubur.   – (Riwayat Muslim 4:2088)

4

اَللَّهُمَّ بِكَ اَصْبَحْنَا (أَمْسَيْنَا) ، وَبِكَ أَمْسَيْنَا (اَصْبَحْنَا)، وَبِكَ نَحْيَا، وَبِكَ نَمُوتُ وَاِلَيْكَ النُّشُورُ.

Ya Allah, dengan rahmat dan pertolongan-Mu kami memasuki waktu pagi, dan dengan rahmat dan pertolongan-Mu kami memasuki waktu petang. Dan dengan rahmat dan pertolongan-Mu kami hidup dan dengan kehendak-Mu kami mati. Dan kepada-Mu kami dibangkitkan (semula).  – (Riwayat Tirmidzi 5:466)

5

اَللَّهُمَّ اَنْتَ رَبِّي لاَ اِلَهَ اِلاَّ اَنْتَ، خَلَقْتَنِي وَاَنَا عَبْدُكَ، وَاَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، اَعُوذُ بِكَ مِن شَرِّمَا صَنَعْتُ، أَبُوءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَاَبُوءُ بِذَنبِي فَغْفِرْلِي فَاِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوبِ إِلاَّ أَنْتَ.

Ya Allah! Engkau adalah Tuhan ku, tiada Tuhan yang berhak disembah selain Engkau. Engkaulah yang menciptakan aku. Aku adalah hamba-Mu. Aku akan taat setia kepada janjiku dengan-Mu sekadar kemampuanku, Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan yang aku lakukan. Aku mengakui di hadapan Engkau atas segala nikmat kurnia-Mu ke atas ku. Aku mengakui dosaku, maka ampunilah aku. Sesungguhnya tiada yang mengampunkan dosa melainkan Engkau.

Sesiapa yang mengucapkannya dengan penuh yakin pada waktu petang, maka jika ditakdirkan ia meninggal dunia pada waktu malamnya, ia memasuki syurga. demikian juga jika ia mengucapkannya pada waktu pagi.  - (Riwayat Bukhari 7:150)

6

اَللَّهُمَّ إنِّي أَصْبَحْتُ(أَمْسَيْتُ) اُشْهِدُكَ وَاُشْهِدُ حَمَلَةَ عَرْشِكَ، وَمَلآئِكَتَكَ وَجَمِيْعَ خَلْقِكَ،

 أَنَّكَ اَنْتَ اللهُ لآ اِلَهَ اِلاَّ اَنْتَ، وَحْدَكَ لآ شَرِيْكَ لَكَ، وَاَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُكَ وَرَسُولُكَ.  ื4

Ya Allah! Sesungguhnya aku bersaksi dengan Engkau di waktu pagi, malaikat yang memikul arasy Mu, malaikat-malaikat dan seluruh makhluk Mu, sesungguhnya Engkau adalah Allah, tiada Tuhan selain Engkau yang Maha Esa, tiada sekutu bagi-Mu dan sesungguhnya Muhammad adalah hamba dan utusan-Mu.

Sesiapa yang mengucapkannya pada waktu pagi atau petang 4 kali, Allah selamatkannya daripada neraka. – (Riwayat Abu Dawud 4:317)

7

اَللَّهُمَّ مَا اَصْبَحَ(أَمْسَيْ) بِي مِن نِّعْمَةٍ أَوْبِاَحَدٍ مِن خَلْقِكَ فَمِنْكَ وَحْدَكَ لاَ شَرِيْكَ لَكَ، فَبِكَ الْحَمْدُ وَلَكَ الشُّكْرُ.

Ya Allah! Nikmat yang ku terima atau yang diterima oleh seseorang di antara makhluk-Mu di pagi ini adalah daripada-Mu. Maha Esa Engkau, tiada sekutu bagi-Mu. Bagi-Mu segala puji dan kepada-Mu dipanjatkan syukur.

Sesiapa yang mengucapkannya pada waktu pagi, ia telah menunaikan kesyukurannya pada hari itu. Sesiapa yang mengucapkannya pada waktu petang, ia telah menunaikan kesyukuran pada malamnya. – (Riwayat Abu Dawud 4:318)

8

اَللَّهُمَّ عَافِنِي فِي بَدَنِي، اَللَّهُمَّ عَافِنِي فِي سَمْعِي، اللَّهُمَّ عَافِنِي فِي بَصَرِي، لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ، اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْكُفْرِ، وَالْفَقْرِ، وَأَعُوذَ بِكَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَنْتَ.  ื3

Ya Allah! Sihatkan tubuh badanku. Ya Allah! Sihatkan pendengaranku. Ya Allah! Sihatkan penglihatanku. Tiada Tuhan berhak disembah melainkan Engkau. Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kekafiran dan kefakiran. Aku berlindung dengan-Mu daripada seksaan kubur. Tiada Tuhan yang berhak disembah kecuali Engkau.  – (Riwayat Abu Dawud 4:324)

9

حَسْبِيَ اللهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظِيْمِ.  ื7

Cukuplah Allah (sebagai pelindungku). Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Dia. Kepada-Nya aku bertawakkal. Dia lah Tuhan yang menguasai arasy yang agung.

Sesiapa yang megucapkannya pada waktu pagi dan petang sebanyak 7 kali, Allah cukupkannya apa yang ia hajatkan daripada urusan dunia dan akhirat – (Riwayat Ibnu al-Suniy : 71)

10

اَللَّهُمَّ أِنِّي أَسْاَلُكَ الْعَفْوَ وَالْعَافِيَةَ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ، اللَّهُمَّ اِنِّي اَسْأَلُكَ الْعَفْوَ وَالْعَافِيَةَ: فِي دِينِي، وَدُّنْيَايَ، وَأَهْلِي وَمَالِي، اَللَّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَاتِي، وَآمِن رَوْعَاتِي، اَللَّهُمَّ احْفَظْنِي مِن بَيْنِ يَدَيَّ، وَمِنْ خَلْفِي، وَعَن يَمِيِني، وَعَن شِمَالِي، وِمِن فَوْقِي، وَاَعُوذُ بِغَظَمَتِكَ أَن أَغْتَالَ مِن تَحْتِي.

Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon kepada-Mu kemaafan dan kesejahteraan di dunia dan akhirat. Ya Allah, kebajikan dan keselamatan di dunia dan di akhirat. Ya Allah! Sesungguhnya aku bermohon kepada-Mu kemaafan dan kesejahteraan pada agama, dunia, keluarga dan harta bendaku. Ya Allah! Tutuplah auratku, dan tenteramkanlah hatiku. Ya Allah! Peliharalah aku di sebelah hadapanku, belakangku, kananku, kiriku, dan di atasku. Aku berlindung dengan kebesaran-Mu agar tidak disambar dari sebelah bawah. – (Riwayat Abu Dawud dan Ibn Majah 2:332)

11

اَللَّهُمَّ عَالِمَ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ، فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ، رَبَّ كُلِّ شَيْءٍ وَمَلِيكَهُ، أَشْهَدُ أَن لاَّ اِلَهَ إِلاَّ اَنْتَ، أَعُوذُ بِكَ مِن شَرِّنَفْسِي، وَمِن شَرِّ الشَّيْطَان وَشِرْكِهِ، وَاَنْ أَقْتَرِفَ عَلَى نَفْسِي سُوءًا، أَوْ أَجُرَّهُ إِلَى مُسْلِمٍ.

Ya Allah! Tuhan yang Maha Mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, pencipta petala langit dan bumi, Tuhan yang menguasai segala sesuatu. Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Engkau. Aku berlindung dengan-Mu daripada kejahatan diriku, daripada kejahatan syaitan dan konco-konconya agar aku tidak menjerumus diriku ke dalam kejahatan dan mengheret Muslim yang lain ke dalamnya. – (Riwayat at-Tirmidzi 3:142)

12

بِسْمِ اللهِ الَّذِي لاَ يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الأَرْضِ وَلاَ فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ.  ื3

Dengan nama Allah yang apabila sesuatu disebut dengan nama-Nya, ia tidak memberi mudharat samada yang berada di bumi atau di langit. Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

Sesiapa yang mengucapkannya 3 kali pada waktu pagi dan 3 kali pada waktu petang,  tiada sesuatu yang dapat memudaratkannya – (Riwayat Abu Dawud, at-Tirmidzi, Ibn Majah)

13

رَضِيْتُ بِا للهِ رَبًّا، وَبِالإِسْلاَمِ دِينًا، وَبِمُحَمَّدٍ صَلَى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَبِيًّا.  ื3

Aku redha dengan Allah sebagai Tuhan, Islam itu sebagai cara hidup, dan Muhammad SAW sebagai Nabi.

Sesiapa yang mengucapkannya 3 kali pada waktu pagi dan 3 kali pada waktu petang,adalah menjadi hak ke atas Allah untuk meredhainya pada hari kiamat – (Riwayat Ahmad dan an-Nasa’i)

14

يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ بِرَحْمَتِكَ اَسْتَغِيْثُ اَصْلِحْ لِي شَأْنِي كُلَّهُ وَلاَ تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ.

(Ya Allah!) Yang Maha Hidup, (Ya Allah!) Yang Maha Menguruskan (alam ini), Dengan rahmat-Mu aku memohon agar Engkau perbaiki segala urusanku dan jangan Engkau biarkan aku membuat keputusan sendiri walaupun sekelip mata. – (Riwayat al-Hakim)

15

اَصْبَحْنَا وَاَصْبَحَ (أَمْسَيْنَا وَأَمْسَى) الْمُلْكُ لِلَّهِ رِبِّ الْعَالَمِيْنَ، اَللَّهُمَّ اِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ هَذَا الْيَوْمِ: فَتْحَهُ، وَنَصْرَهُ، وَنُورَهُ، وَبَرَكَتَهُ، وَهُدَاهُ، وَأَعُوذُ بِكَ مِن شَرِّمَا فِيهِ وَشَرِّمَا بَعْدَهُ.

Telah berpagi-pagi kami, dan berpagi-pagi segala kerajaan itu milik Allah, Tuhan sekalian alam. Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon kepada-Mu kebaikan pada hari ini. Rahmat, kemenangan, cahaya, keberkatan dan petunjuk. Aku berlindung dengan Engkau daripada kejahatan yang terdapat di dalamnya dan kejahatan sesudahnya. – (Riwayat Abu Dawud 4:322)

16

أَصْبَحْنَا (أَمْسَيْنَا) عَلَى فِطْرَةِ الإِسْلاَمِ وَعَلَى كَلِمَةِ الإِخْلاَصِ، وَعَلَى دِيْنِ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم، وَعَلَى مِلَّةِ أَبِيْنَا إِبْرَاهِيمَ، حَنِيْفًا مُسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ.

Berpagi-pagi kami berada di atas fitrah Islam, berpegang dengan kalimah tauhid, menuruti agama Nabi kami Muhammad SAW dan tegak di atas milah moyang kami Ibrahim yang lurus dalam keadaan tunduk patuh menyerah diri. Tidaklah kami daripada golongan musyrikin. – (Riwayat Ahmad 3:406-407)

17

سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ. ื100

Maha suci Allah, aku memuji-Nya. – (Riwayat Muslim 4:2071)

18

لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.  ื10

Tidak ada Tuhan selain Allah yang Maha Esa, tidak ada sekutu bagi-Nya. Bagi-Nya kerajaan dan bagi-Nya segala pujian. Dialah yang Maha Kuasa atas segala sesuatu.

Sesiapa yang mengucapkannya 100 kali sehari menyamai 10 orang hamba. Ditulis baginya 100 kebaikan, dihapuskan 100 kejahatan. Baginya pada hari itu terpelihara dari syaitan sehingga ke petang. Tiada siapa yang datang lebih baik daripada apa yang dibawanya kecuali orang yang datang membawa amalan yang lebih banyak daripada itu. – (Riwayat Abu Dawud, Ibn Majah, dan Ahmad)

19

سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ: عَدَدَ خَلْقِهِ، وَرِضَا نَفْسِهِ، وَزِنَةَ عَرْشِهِ، وَمِدَادَ كَلِمَاتِهِ.   ื3

Maha Suci Allah dan puji-pujian itu bagi-Nya sebanyak makhluknya, sejauh keredhaan-Nya, seberat timbangan arasy-Nya, dan sebanyak tinta kalimat-Nya.

Sesiapa yang mengucapkannya 100 kali pada waktu pagi dan petang, tiada seorang pun yang datang pada hari kiamat lebih baik daripada apa yang dibawanya, melainkan sesiapa yang datang seumpamanya atau lebih daripadanya. – (Riwayat Muslim 4:2090)

20

اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْاَلُكَ عِلْمًا نَافِعًا، وَرِزْقًا طَيِّبًا، وَعَمَلاً مُتَقَبَّلاً.

Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon kepada-mu ilmu yang bermunafaat, rezeki yang baik, dan amalan yang diterima. – (Riwayat Ibn Suniy)

21

أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ.  ื100

Aku memohon keampunan kepada Allah dan bertaubat kepada-Nya.  – (Riwayat Bukhari)

22

أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّاتِ مِن شَرِّمَا خَلَقَ.  ื3

Aku berlindung dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna daripada apa-apa kejahatan yang Dia ciptakan.

Sesiapa yang mengucapkan pada waktu petang 3 kali, tidak akan terkena demam pada malam itu. – (Riwayat Ahmad dan an-NaSa’i)

23

اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ. ื10

Ya Allah! Limpahkan rahmat dan kesejahteraan ke atas Nabi Muhammad.

Sesiapa yang berselawat ke atasku 10 kali pada waktu pagi dan 10 kali pada waktu petang, ia akan memperolehi syafaatku pada hari kiamat.      – (Riwayat at-Tabarani)

24
   
 

Sumber: Doa Pelindung Diri

Lorsque l'operateur sont bien informes forex recherches sont necessaires avant l'ouverture d'un compte de trading et de depot large eventail de plates-formes de negociation